Sázíte a sejete co to jen jde? Co když ale nakoupené sazenice nevyrostou nebo semena nevyklíčí? Reklamovat můžete vždy, pokud jste přesvědčeni, že jste neúspěch nezpůsobili vy, ale že se jedná o vadu zboží. Jenom vezměte na vědomí, že se 24měsíční záruka obvykle nepoužije.
Pozor na to, co si nesete domů
Občanský zákoník záruční dobu u květin neupravuje. To ale neznamená, že by vám prodejce mohl předat prakticky cokoliv a že by pak nebyl odpovědný za vady zboží.
„Pokud si odnesete domů květinu, která od začátku jeví známky nadměrného chřadnutí, reklamujte ji. Zde je čas velmi důležitý. Vady vytýkejte hned, jak se objeví,“ uvádí ředitelka spotřebitelské organizace dTest Eduarda Hekšová.
U reklamace pokojových rostlin, jako jsou orchideje, kaktus nebo například dracéna, by se měla užít zákonná 24měsíční záruka. Prodejce ovšem může reklamaci zamítnout, dojde-li k závěru, že vada byla způsobena špatnou péčí. „Právě špatná péče bývá nejčastější důvodem zamítnutí reklamací u rostlin,“ říká Eduarda Hekšová.
Různá záruční doba pro sazenice i osivo
Pro vady osiva a sadby platí Zákon o oběhu osiva a sadby, který obsahuje speciální ujednání o odpovědnosti za vady. „Při koupi rozmnožovacího materiálu jednoletých druhů, s výjimkou sazenic zeleniny, je záruční doba 1 rok, pokud nebude sjednána doba delší. U víceletých druhů je záruční doba 2 roky a běží od prvního dne kalendářního roku následujícího po uplynutí kalendářního roku, ve kterém dosáhla odrůda vývojového stupně potřebného k určení pravosti odrůdy. U sazenic zeleniny a květin je záruční doba 3 týdny,“ upozorňuje Eduarda Hekšová.
Důkladná kontrola a dokumentace
dTest doporučuje rostlinu, květinu či sazenici důkladně překontrolovat před samotnou koupí a poté dokumentovat i samotné uložení a pěstování. Podrobné informace mohou pomoci při reklamaci u prodejce.
Pokud se objeví problémy, můžete se obrátit na bezplatnou spotřebitelskou poradnu dTestu elektronicky na www.dtest.cz/spotrebitelska-poradna nebo telefonicky na čísle 299 149 009.